EKŞİ MAYAYA İLK ADIM


Ekşi maya da ne ola?

İlk ekşi mayalı ekmeklerimden
  Ekşi maya, doğal yolla çevredeki bakteri ve mayaların gelişebileceği bir ortam oluşturarak elde edilen bir hamur mayasıdır. Yalnızca un ve suyu karıştırarak başlayan ve onu takip eden birkaç aşama ile lezzetli ekmekler ve hamur işleri yapabileceğiniz bir ana maya.
  Un ve su karıştırılıp oda ortamında bırakıldığı zaman havada bulunan bakteri ve mayalar bu ilk karışım içerisine yerleşip zamanla çoğalarak karışımı mayalamaya ve ekşitmeye başlıyor. Un ve su ile besleme ve beklemenin gerektiği bu sürecin sonunda da ekşi mayamız hazır oluyor.
 
 
Aktif ekşi mayanın gözenekli yapısı
  Ana mayamızın içerisinde bulunan mayalar hamurun kabarmasını sağlarken süt asidi bakterileri  de hamura ekşilik verme görevini üstleniyor. Ana mayanın bir kısmını ekmeğinizi veya hamur işinizi mayalamak için kullanırken arta kalan kısmını un ve suyla tamamlayıp sürekli olarak mayanızı canlı tutuyorsunuz.


Ekşi mayayla tanışmam nasıl oldu?

  Hızlı yaşadığımız bir zamanda ekmeğimizi de çabuk mayalardan yararlanarak yapıyoruz artık. Kendi adıma konuşursam, bir yıl öncesine kadar ekşi mayadan haberim dahi yoktu. Halbuki ekşi mayayı babaannelerimiz anneannelerimiz kullanırdı. Doğala olan yönelimle birlikte ekşi mayaya sosyal medyada daha fazla yer verilmesiyle birlikte ben de ekşi maya ile tanışmış oldum.

Ekşi mayamın oluşma süreci nasıldı?

Ekşi mayamın ilk kabarması
  2019 Temmuzunda ekşi mayamın ilk karışımını oluşturdum. İzlediğim videolarda ilk seferde tutmayabilir uyarılarından dolayı gözüm korkmuştu biraz. O yüzden ilk denememin başarısız olacağını neredeyse daha başlamadan kabullenmiştim. Ekşi maya yapmanın ilk adımında unu ve suyu karıştırıp 2-3 gün hiç dokunmadan beklemeniz gerekiyor, sabırsız biri olduğum ve bunu başaramayacağını düşündüğüm için evde olmayacağım bir 3 günde hazırladım un su karışımımı. Böylece ilk aşamayı başarıyla tamamlamıştım. Devamında her gün aynı saatte belli bir miktar un ve su ile beslemeye devam ediyorsunuz. Kabarcıklar oluşana kadar. Sabır ve emek isteyen ayrıca umutsuzluk kabul etmeyen ne zaman biteceği belirsiz bir süre buna devam etmeniz gerekiyor . Benim kabarcıklarım ümidimi yitirmeye başladığım 2-2.5 haftanın sonunda ortaya çıktılar. Artık ilk ekmeğimi yapma zamanı gelmişti.


İlk ekşi maya ekmeğim nasıldı?

Son ekmeklerimden
Ağustosun(2019) ilk günlerinde ilk ekşi mayalı ekmeğimi yaptım. Fakat ilk ekmeğim tam bir fiyaskoydu. Mide bozacak derecede ekşi, tabanı tepsiye yapışmış ve kapkara olmuş, içi hamur bir ekmek. Durun ya ben böyle hayal etmemiştim ama! diye sızlanırken annemin telkinleriyle bu durumdan sıyrılıp 2.ekmeğimi de yaptım. İlk tecrübeden aldığım dersle neyse ki tepsinin altını yağlamayı akıl ettim☺ 2. denememde de bir sorun vardı çok ekşiydi ve ben kendi yaptığım ekmeği severek yiyemiyordum. Neyse gel zaman git zaman her ekmek yapışımda yeni bir şey öğrendim ve artık ikram edilebilecek kadar iyi ekmeklerin oluyor Elhamdülillah.


Ekşi maya yaparken yararlandığım kaynaklar 

  Birçok materyalden yararlandım ekşi maya yapımında özellikle youtube üzerinden farklı kişilerin videolarını izledim. İlk karışımımı yaptığımda az çok karşılaşabileceğim problemlerden ve zorluklardan haberdardım. Ekşi maya yapımı ve ekmek tarifi olarak youtube dan Burak'ın Ekmek Teknesi'nin tarifinden yararlandım. Tabi ki birebir uymayıp değiştirdiğim kısımlar oldu. Mesela, mutfak terazim olmadığı için 1 bardak un kaç gramdır gibi ortalama bilgilere internetten bakarak bardak ölçüleriyle uyguladım. Temel kuralları öğrenip uygulamanız asgari düzeyde yeterli olabiliyor ekşi maya konusunda. Her işte olduğu gibi ekşi maya yapımında da zamanla edindiğiniz tecrübe ortaya lezzetli bir ekmek çıkarmanız için yeterli oluyor.

 "İnsanın aslında çok az bir gayreti, birkaç zamanlık bir mahzunluğu, diğerlerinden ayrıldığı her anı... ona büyük ödüller olarak döner." Şule Gürbüz/Öyle Miymiş?

  Selam ve dua ile...

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

DÜNYANIN İLK ÜNİVERSİTESİ: KARAVİYYÎN

2 Klasik: İvan İlyiç'in Ölümü ve Ses ve Öfke